Мунаввар кори абдурашидхон угли
Ўрта Осиё жадидчилик ҳаракатининг йўлбошчиси, ХХ аср ўзбек миллий матбуоти ва янги усулдаги миллий мактаб асосчиси, янги миллий театр ташкилотчиларидан бири, адиб, шоир, мураббий, муҳаррир, маърифатпарвар, жамоат арбоби Мунаввар қори Абдурашидхон ўғли 1878 йилда Тошкент шаҳрининг Шайх Хованд Тоҳур даҳаси Дархон маҳалласида мударрис оиласида туғилди. Отаси Абдурашидхон Сотиболдихон ўғли мударрис, онаси Хосият отин Хонхўжа Шораҳимхўжа мударрис қизи отинойи бўлган. У оилада учинчи ўғил бўлиб, катта акалари Аъзамхон (1872—1919) ва Муслимхон (1875—1954) муаллим бўлишган. Отасидан ёш етим қолгани туфайли дастлабки таълим-тарбияни онасидан олган. Сўнг ўз даврининг машҳур ўқитувчиси Усмон домладан илми қироат ва тажвидни ўрганиб, ҳофизи Қуръон бўлган. 1885—90 йилларда Бухородаги Мирараб мадрасасида таҳсил олган, аммо таҳсилни охирига етказмай, Тошкентга қайтиб, Дархон масжидида имомлик вазифасини бажаради.
Мунаввар қори ХIХ асрнинг охиридан бошлаб жадидчилик ҳаракатларида фаол иштирок эта бошлади. 1901 йилда ўз ҳовлисида, кейинчалик Тошкентнинг турли даҳаларида жадид мактабларини очади.
1904 йилдан ижтимоий-сиёсий, маданий ҳаётга аралаша бошлаган. 1906 йилдан «Ўрта Осиёнинг умргузорлиги, тараққий», «Тараққий» газеталарида адабий ходим. Шу йили ношир ва муҳаррир сифатида «Хуршид» газетани ташкил этган. «Шуҳрат» (1907), «Тужжор» (1907), «Осиё» (1908) газеталарини ғоявий бошқарган ва адабий ходим вазифасини бажарган. Сўнг «Садойи Туркистон» (1914—15) газетасида масъул муҳаррир муовини, «Ал-ислоҳ» журнали (1915—17)да муҳаррир, «Нажот» ва «Кенгаш» (1917) газеталарида масъул муҳаррир.
У 1909 йили Тошкентда «Жамияти хайрия» уюшмасини тузади ва «Турон» номли жамиятни очади. Мунаввар қори 1906-йилда дастлабки ўзбек матбуоти намуналаридан бири «Хуршид» газетасини нашр этди. Кейинчалик «Нажот», «Кенгаш» газеталарида бош муҳаррир, «Садойи Туркистон»да эса бўлим муҳаррири бўлиб хизмат қилади.
Шўро даврида у ўзининг очиқ маърифий ишларини ва яширин сиёсий ҳаракатларини давом эттирди. 1918 йилнинг апрелида Туркистон халқ дорилфунунининг асосчиси ва ректори этиб сайланади. Унинг саъй-ҳаракати билан 1918 йил 2 июнда дорилмуаллимин иш бошлайди. У 1918 йилда «Турк ўчоғи» илмий-маърифий жамиятини ташкил қилади.
Мунаввар қори 20-йилларда ўзбек юртининг мустақиллиги учун кураш вазифасини ўз олдига қўйган «Миллий иттиҳод» ва «Миллий истиқлол» яширин ташкилотларига раҳбарлик қилган.
Мунаввар қори турли жамият ва уюшмалар ташкилотчиси. У «Жамияти Имдодия» (1909), «Турон» (1913), «Туркистон кутубхонаси» (1914), «Умид» (1914), «Мактаб» (1914), «Кўмак» (1921) жамият, ташкилот, ширкат ва уюшмаларида муассис, муовин, раис, аъзо. Шўролар ҳукумати даврида Халқ дорилфунуни шўросининг раиси, Туркистон Маориф халқ комиссарлиги турк шўъбасининг иш юритувчиси (1918), Тошкент шаҳар маориф нозири, Шарқ халқлари съезди (1920, Боку) делегати ва ҳайъати аъзоси. БХСР Маориф нозирлиги вақф бўлими бошлиғи (1920—21), Тошкент шаҳар ижтимоий тарбия бўлими мудири (1921), Академмарказ раиси (1922), Навоий номидаги мактаб, Наримонов номидаги педагогика техникуми, аёллар педагогика институтида муаллим (1923 — 25), Самарқанд шаҳар музейида илмий ходим, Ўзбекистон осори-атиқаларни сақлаш қўмитасининг Тошкент-Фарғона бўлимида масъул котиб (1927-28).
Мунаввар қори бир қанча дарслик муаллифидир. Унинг «Адиби аввал» (1907), «Адиб ус-соний» (1907), «Усули ҳисоб», «Тарихи қавм турк», «Тажвид» (1911), «Ҳавойижи диния», «Тарихи анбиё», «Тарихи исломия» (1912), «Ер юзи» (1916—17), 4 қисмдан иборат «Ўзбекча тил сабоқлиги» (Шорасул Зуннун ва Қаюм Рамазон билан бирга, 1925—26, 4-қисми мусодара қилинган) дарсликлари бир неча марта чоп этилган. 1914 йилда тараққийпарвар ўзбек шоирларининг шеърларини жамлаб, «Сабзавор» номи билан нашр этган.
Мунаввар қори ижтимоий-педагогик фаолият билан бирга бадиий ижод билан ҳам шуғулланган. Унинг ихчам ҳикоялари, талайгина шеърлари ўша даврдаги матбуот ва ўзи тузган ҳамда ёзган дарсликларга киритилган. Шунингдек, у ўткир публицист адиб сифатида танилган. Мақолаларида инсон ва жамият, дин ва диндорлик, ахлоқ, мустамлакачилик ва хуррият, зиёлилик, уюшма, ташкилот, давлат идораси масалаларига алоҳида эътибор қаратган.
Мунаввар қори ўз фаолияти давомида педагогик, матбуотчилик, муҳаррирлик, адиблик билан чекланмай, жиддий сиёсий фаолият ҳам олиб борган, шу сабабли мустамлака ҳукумати томонидан бир неча бор ҳибс қилинган.
Европа савдо-саноат, илм-фанини ўрганишга чақирган, маънавий қолоқликни қоралаган. У виждон эркинлигини инкор этмаган дунёвий демократик давлат тарафдори бўлган. Шу сабабли Қўқон шаҳрида ташкил топган Туркистон мухториятини (1917) қўллаб-қувватлаган. Умр бўйи ўз ватанини мустақил кўришни истаган.
20-йилларнинг ўрталарида миллий зиёлиларни таъқиб қилиш кучайиши натижасида Мунаввар қори ҳамма лавозимлардан четлаштирилади. Бироқ ҳатто қатағон ҳам Мунаввар қори Абдурашидхон ўғлини истиқлол ғояларидан қайтара олмади.
У 1929 йил 6 ноябрда қамоққа олиниб, Москва шаҳридаги Бутирка қамоқхонасида қатл қилинган ва Ваганкова қабристонига дафн этилган. 1991 йилда расман реаблитация қилинган.
Мақолалар:
Маънавият юлдузлари: Мунаввар қори Абдурашидхонов (1878-1931)
Ўзбек шеърияти: Мунаввар қори Абдурашидхонов (1878-1931)
Биография: Мунаввар-кары Абдурашидхонов (на русском языке)
Biography: Munavvarqori Abdurashidhon (in English)
Мунавварқори Абдурашидхонов асарлари:
Мунавварқори Абдурашидхонов. Танланган асарлар
Мунавварқори Абдурашидхонов. Адибус-соний
Мунавварқори Абдурашидхонов. Ер юзи
Мунавварқори Абдурашидхонов. Мусулмонлик
Мунавварқори Абдурашидхонов. Тажвидул Қуръон
Мунавварқори Абдурашидхонов. Хотираларимдан
Мунавварқори Абдурашидхонов мақолалари:
Мунавварқори Абдурашидхонов. Никоҳ тўғрисида (1906)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Бизни жаҳолат — жаҳли мураккаб (1906)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Сабаби тартиб (1907)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Тошкандда мусулмон жамияти (1913)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Жамиятлар қандай очилур (1914)
Мунавварқори Абдурашидхонов. «Турон» театри очилишида сўзланган нутқ (1914)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Мақбул қурбонлар (1917)
Мунавварқори Абдурашидхонов. «Шўройи ислом» қарорномаси (1917)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Хитобнома (1919)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туркистон вақфлари ҳақида (1920)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Ҳужумми? Мунозарами? (1921)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туркистонда вақф ишлари (1922)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туркистон шўролар жумҳуриятидаги маорифпарвар ёшларга хитоб (1923)
Мунавварқори Абдурашидхонов. «Нашри маориф» уюшмасининг аҳамияти (1923)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Ўзбекистонда вақф (1924)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Қоралаш яхши эмас (1927)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Маҳбусдан ариза (1930)
Мунавварқори Абдурашидхонов ҳикоялари:
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туғишганлик севгиси (ҳикоя)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Қандай қуллик тушди? (ҳикоя)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Девпечак (ҳикоя)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Бизда ҳамият (ҳикоя)
Источник
В статье рассматривается жизнедеятельность выдающегося личности узбекского народа Мунаввар кори Абдурашидхон ўғли литератор, воспитатель, редактор, просвещенец, общественный деятель, который в конце ХIХ века начинает активно участвовать в движении Джадидов.
Жизнь и творчество одного из выдающихся людей узбекского народа, вдохновителя борцов за свободу в начале прошлого века, Мунаввар кори Абдурашидхонов стало изучаться только во время независимости Республики Узбекистан. Изучать деятельность врага номер один Советского правительства, руководителя узбекских борцов за независимость Мунаввар кори было запрещено.
Человек единогласно признанный со стороны узбекской интеллигенции XX века «духовным вдохновителем», «слугой нации работающий день и ночь в великих целях будущей нации», литератор, воспитатель, редактор, просвещенец, общественный деятель Мунаввар кори Абдурашитхонов родился 1878 году в Ташкенте, Шайхонтаурский район, махалля Дархон, в семье учителя. Получив образование в Эшонкули дадгох (Ташкент) и медресе Мирараб (Бухара) работал имамом мечети Дархан, Ташкент.
Муннаввар Кори Абдурашидхон угли совершил коренной переворот в сфере просвящения, культуры и социально-политической сфере, вошёл в историю Туркестана как один из организаторов Джадидского движения. Будучи патриотом своей страны, рукаводил организацией национально-освободительного движения «Шурои исломия», а также туркистанской автономией в Коканде. Абдурашидхон, Сотволдихон олим угли Мунаввар кори родился в 1878 году в самом центре Ташкента – в махале Шайх холванд тахур дархон в семье мудариса Абдурашидхона и Хосиятхон отин. В семь лет он лешился отца и первоначальное образование ему дала мать Хосиятхон отин, овладев азами грамоты учился у одного из видных педагогов того времени Усмона домла, затем в мадрессе Юнусхон в Ташкенте.однако в то время центром образования и науки в центральной Азии была Бухара, по этому 1898 году поехал в Бухару и учился в одном из медрессе, однако скоро в силу материальных затруднений он вернулся в Ташкент и устроился имамом в мечеть Дархан. В то время в Ташкенте резко усилилось джадистское движение, Мунаввар кори также присоеденился к этому прогрессивному движению и вскоре стал одиним из её лидеров.
Мунаввар кори в конце ХIХ века начинает активно участвовать в движении Джадидов. В 1901 году открывает школу джадидов в своём доме, а затем и в различных кварталах Ташкента. Он подготовил первый учебник для новометодных школ “Первый учитель”, в котором изложил основы обучения грамматике, алфавита. Во втором учебнике “Второй учитель” он раскрыл методику обучения чтению и письму, а также основы взаимоотношений в семье. Мунаввар Кары также подготовил первый учебник по математике.. Составляет пособии как “Тажвид ал-Қуръон”, “Площадь земли” и публикует их. А для детей пишет стихи и рассказы. В 1909 году в Ташкенте создает ассоциацию “Жамияти хайрия” и открывает организацию “Турон”. Мунаввар кори в 1906 году впервые открывает издательство газеты «Хуршид». В последующем работает главным редактором газет “Нажот”, “Кенгаш” и редактором газеты “Садойи Туркистон”.
Он особенно поддерживал взгляды Исмаилбека Гаспирали на счет школы «Усули Савтия», мечтал сохранить духовно-культурную идентичность населения территорий завоёванных царским правительством а также об избавлении от царского гнёта так как в то время во первых методы учебно-педагогической работы в старых школах и медресе, где обучение ведётся на арабском языке и фарси основательно устарели, во вторых царское правительство прилагало немало усилия для того чтобы затормозить процесс просвещения в туркестанском крае и на первом месте стояла политика руссификации населения.
Узбекские интеллегенты на каждом шагу ощущали этот духовный прессинг направленный в конечном итоге на ликвидацию нации. Кроме того царские власти фактически грабили Туркистан вывозили его богатства и жестоко подавляли национально-освободительное движение, это видели не только простые труженики но и состоятельные люди но и представители интеллигенции, здесь могли бы помочь коренные реформы в сфере просвещения и образования, поэтому Мунаввар кори хотел противопоставить новые школы создаваемым царским правительством русско-туземным школам.
Таким образом Мунаввар кори в 1901-1904 годах вместе со своим крымским другом Расм Кишодом открывает в Ташкенте школу «Усули Савти» и работает в этой школе имамом в 1906 году он открыл новометодную школу в своём дворе, через некоторое время он построил для школы дополнительное здание из двух помещений, через некоторое время слава об этой школе разнеслась вокруг, и число учеников увеличилось.
Дети окончившие первый и второй классы, продолжали обучение во дворе у Мунаввар кори. В 1913 – 1914 годах здесь начали создаваться и старшие классы – 5е и 6е. С 4го класса вводились и преподования русского языка он понимал, что без реформы школы трудно изменить сознание людей в своих статьях он отмечал, что в Туркестане имеются школы и медресе но отсутствует система и методика обучения, воспитанию и образованию молодёжи, не уделяется серьёзное внимание и не кто не думает о будущем нации. Мунаввар кори подчеркнул, что родители несут большую ответственность за будущее детей «родители не думают об образовании детей и озабоченны повседневными проблемами
Мунаввар кори в 20-е года возглавляет тайные организации “Миллий иттиҳод” (Национальное единство) и “Миллий истиқлол” (Национальная независимость). В середине 20-х годов усиливаются репрессии и Мунаввар кори отстраняется от всех должностей. Но и это не отгородило его идеи независимости. Деятели культуры, литераторы, учёные, такие как Хамза, Элбек, Ойбек, Акмал Икромов, Абдулҳай Тожиев, Салимхон Тиллахонов, Қаюм Рамазон, Баҳром Ҳайдарий, Маннон Уйғур были учениками Мунаввар кори.
Источник
Munavvarqori, Abdurashidxonov Munavvar qori (1878, Toshkent — 1931.23.4, Moskva) — Oʻrta Osiyo jadidchilik harakatining yoʻlboshchisi, 20-asr oʻzbek millim mat-buoti va yangi usuldagi milliy maktab asoschisi, yangi milliy teatr tashkilotchilaridan biri, adib va shoir. Tosh-kentning Shayxontohur dahasidagi Darxon mahallasida ziyoli oilasida tugʻilgan. Otasi Abdurashidxon Soti-boldixon oʻgʻli mudarris, onasi Xosi-yat otin Xonxoʻja Shorahimxoʻja mudarris qizi otinoyi boʻlgan. U oklada uchinchi oʻgʻil boʻlib, katta akalari Aʼzamxon (1872—1919) va Muslimxon (1875—1954) muallim boʻlishgan. Otasidan yosh yetim qolgani tufayli dastlabki taʼlimtarbiyani onasidan olgan. Soʻng oʻz davrining mashhur oʻqituvchisi Usmon domladan ilmi qiroat va tajvidni oʻrganib, hofizi Qurʼon boʻlgan. 1885—90 yillarda Buxorodagi Mirarab madrasasida tahsil olgan, ammo tahsilni oxiriga yetkazmay, Tosh-kentga qaytib, imomlik va muallimlik bilan shugʻullangan. Eshonquli dodxoh madrasasida tahsilni davom ettirgan. 1901 yilda usuli jadid maktabini ochgan va shu maktablar uchun maxsus oʻquv dasturini tuzgan, darsliklar yozgan. 1904 yildan ijtimoiysiyosiy, madaniy xayotga aralasha boshlagan. 1906 yildan “Oʻrta Osiyoning umrguzorligi, taraqqiy”, “Taraqqiy” gaz.larida adabiy xodim. Shu yili noshir va muharrir sifatida “Xurshid” gaz.ni tashkil etgan. “Shuhrat” (1907), “Tujjor” (1907), “Osiyo” (1908) gaz.larini gʻoyaviy boshqargan va adabiy xodim vazifasini bajargan. Soʻng “Sadoyi Turkisshon” (1914—15) gaz.da masʼul muharrir muovini, “Al-isloh” jur. (1915—17)da maxfiy muharrir, “Najot” va “Kengash” (1917) gaz.larida masʼul muharrir.
M. turli jamiyat va uyushmalar tashkilotchisi. U “Jamiyati Imdodiya” (1909), “Turon” (1913), “Turkiston kutubxonasi” (1914), “Umid” (1914), “Maktab” (1914), “Koʻmak” (1921) jamiyat, tashkilot, shirkat va uyushmalarida muassis, muovin, rais, aʼzo. Shoʻrolar hukumati davrida Xalq dorilfununi shoʻrosining raisi, Turkiston Maorif xalq komissarligi turk shoʻʼbasining ish yurituvchisi (1918), Toshkent shahri maorif noziri, Sharq xalqlari sʼyezdi (1920, Boku) delegata va hayʼati aʼzosi. BXSR Maorif nozirligi vaqf boʻlimi boshligʻi (1920—21), Toshkent shahri ijtimoiy tarbiya boʻlimi mudiri (1921), Akademmarkaz raisi (1922), Navoiy nomidagi maktab, Narimonov nomidagi ped. texnikumi, ayollar ped. intida muallim (1923 — 25), Samarqand shahri muzeyida ilmiy xodim, Oʻzbekiston osori-atiqalarni saqlash qoʻmitasining Tosh-kent-Fargʻona boʻlimida masʼul kotib (1927-28).
M. bir qancha darslik muallifidir. Uning “Alibi avval” (1907), “Adib ussoniy” (1907), “Usuli hisob”, “Tarixi qavm turk”, “Tajvid” (1911), “Havoyiji diniya”, “Tarixi anbiyo”, “Tarixi islomiya” (1912), “Yer yuzi” (1916—17), 4 qismdan iborat “Oʻzbekcha til sabokligi” (Shorasul Zunnun va Qayum Ramazon bilan birga, 1925—26, 4qismi musodara qilingan) darsliklari bir necha marta chop etilgan. 1914 yilda taraqqiyparvar oʻzbek shoirlarining sheʼrlarini jamlab, “Sabzavor” nomi bilan nashr etgan.
M. ijtimoiy-pedagogik faoliyat bilan birga badiiy ijod bilan ham shugʻullangan. Uning ixcham hikoyalari, talaygina sheʼrlari oʻsha davrdagi matbuot va oʻzi tuzgan hamda yozgan darsliklarga kiritilgan. Shuningdek, u oʻtkir publitsist adib sifatida tanilgan. Makrlalarida inson va jamiyat, din va dindorlik, axloq, mustamlakachilik va xurriyat, ziyolilik, uyushma, tashkilot, davlat idorasi masalalariga alohida eʼtibor qaratgan.
M. oʻz faoliyati davomida pedagogik, matbuotchilik, muharrirlik, adiblik bilan cheklanmay, jiddiy siyosiy faoliyat ham olib borgan, shu sababli mustamlaka hukumati tomonidan bir necha bor hibs qilingan.
Yevropa savdosanoat, ilm-fanini oʻrganishga chaqirgan, maʼnaviy qoloqlikni qoralagan. Chor va shoʻro hukumatlari olib borgan mustamlakachilik si-yosatiga karshi izchil kurash olib borib, 1917—1924 yillarda “Shoʻroyi islom”, “Turk adam markaziyat”, “Ittihod va taraqqiyot”, “Milliy ittihod”, “Nashri maorif” kabi jamiyat, firqa va tashkilotlar faoliyatiga rahbarlik qilgan. U vijdon erkinligini inkor etmagan dunyoviy demokratik davlat tarafdori boʻlgan. Shu sababli Qoʻqon shahrida tashkil topgan Turkiston muxtoriyatinm (1917) qoʻllab-quvvatlagan. Umr boʻyi oʻz vatanini mustaqil koʻrishni istagan.
M. 1929 yil 6 noyab.da qamoqqa olinib, Moskva shahridagi Butirka qamoqxonasida qatl qilingan va Vagankova qabristoniga dafn etilgan. 1991 yilda rasman reablitatsiya qilingan.
Manbalar[tahrir]
- Xotiralarimdan, T., 2001; Tanlangan asarlar, T., 2003.
Adabiyot[tahrir]
- Ziyo Sayd, Tanlangan asarlar, T., 1974; Oʻzbekistonning yangi tarixi, 1kitob [Turkiston chor Rossiyasi mustamlakachiligi davrida], T., 2000; Markaziy Osiyo XX asr boshida: islohotlar, yangilanish, taraqqiyot va mustamlakachilik uchun kurash, T., 2001.
Sirojiddin Ahmedov.[1]
Munavvarqori Abdurashidxon oʻgʻli (1878—1931)
Munavvarqori 1878 yili Toshkentda tugʻilgan. 1931 yil 23 mayida Moskvaning mashhur Butirkasida otilib, Vagankovo qabristoniga pinhona koʻmildi.
Munavvarqori Abdurashidxon oʻgʻli
U 1901 yilda Toshkentda birinchilardan boʻlib, «usuli jadid» maktabini ochadi. Bu maktablar uchun «Adibi avval», «Adibi soniy» kabi alifbo va xrestomatiyalar, «Tajvid al-Qur’on», «Yer yuzi» singari darsliklar tuzib, nashr etadi.
Shayxontohurda ochgan «Rushdiya» (oʻrta) maktabi «Namuna» atalib ismiga mos edi.
Munavvarqori dastxati
Munavvarqori oʻzbek milliy matbuotining dastlabki namunasi — 1906 yilda chiqqan «Taraqqiy» gazetasi tashkilotchilaridan va mualliflaridan edi. Oʻsha yili u «Xurshid» gazetasini chiqardi. Munavvarqori XX asr boshidagi ijtimoiy-siyosiy harakatchilikning, milliy ozodlik koʻtarilishining eng eʼtiborli namoyondalaridandir.
1909 yilda u doʻstlari yordamida «Jamiyati xayriya» tuzadi, 1913 yilda «Turon» jamiyatini taʼsis etadi. «Maktab», «Nashriyot» kabi shirkatlar ochadi. «Turon» jamiyatining qoshida «Turon» kutubxonasi, «Turon» gazetasi (1917) tashkil topgan edi.
20-yillarda esa u tilshunoslikka oid asarlar yozdi. Uning 1925 yilda Qayum Ramazon va Shorasul Zunnun bilan hamkorlikdagi uch boʻlimlik «Oʻzbekcha til saboqligi» kitobi shu yoʻldagi jiddiy ishlardan boʻldi.
Nashr qilingan adabiyotlar:
Munavvarqori. Xotiralarim. Turon tarixi, T., 1991, 1994.
Munavvarqori. Xotiralarimdan. T.: Sharq, 2000.
Ilmiy adabiyotlar[tahrir]
- Sirojiddin Ahmad. Munavarqori. Esse. «Sharq yulduzi» jurnali, 1992, 5-son
- Xolboev S. Munavvarqori. «Fan va turmush», 1991, 4-son.
Manbalar[tahrir]
- ↑ OʻzME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
Источник
педагогические науки
- Ёкубжонова Хилола Абдуллаевна, студент
- Наманганский государственный ниверситет
- ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
- ЖИЗНЬ
- ДЖАДИД
- ПРОСВЕТИТЕЛЬ
- ОРГАНИЗАЦИЯ
В статье освещается жизнь и деятельность джадида просветителя Мунаввар кори Абдурашидхон угли.
Похожие материалы
- Сравнение языков программирования на примере сортировки массива
- Изучение темы «Наречие» на уроках родного (эрзянского) языка с использованием технологии проектного обучения
- Педагогические условия формирования семейно-нравственных ценностей у школьников во внеурочной деятельности
- Синергетический потенциал соизучения языка и культуры в овладении иностранным языком студентами неязыковых факультетов
- Особенности эмоциональной сферы детей старшего дошкольного возраста с задержкой психического развития
Муннаввар Кори Абдурашидхон (1878-1931) угли совершил коренной переворот в сфере просвящения, культуры и социально-политической сфере, вощёл в историю Туркистана как один из организаторов Джадидского движения. Будучи патриотом своей страны, рукаводил организацией национально-освободительного движения «Шурои исломия», а также туркистанской автономией в Коканде.
Абдурашидхон, Сотволдихон олим угли Мунаввар кори родился в 1878 году в самом центре Ташкента — в махале Шайх холванд тахур дархон в семье мудариса Абдурашидхона и Хосиятхон отин. В семь лет он лешился отца и первоначальное образование ему дала мать Хосиятхон отин, овладев азами грамоты учился у одного из видных педагогов того времени Усмона домла, затем в мадрессе Юнусхон в Ташкенте. Однако в то время центром образования и науки в центральной Азии была Бухара, по этому 1898 году поехал в Бухару и учился в одном из медрессе, однако скоро в силу материальных затруднений он вернулся в Ташкент и устроился имамом в мечеть Дархан. В то время в Ташкенте резко усилилось джадистское движение, Мунаввар кори также присоеденился к этому прогрессивному движению и вскоре стал одиним из её лидеров. Он особенно поддерживал взгляды Исмаилбека Гаспирали на школу «Усули Савтия», мечтал сохранить духовно-культурную идентичность населения территорий заваёванных царским правительством а также об избавлении от царского гнёта так как в то время во первых методы учебно-педагогической работы в старых школах и медрессе, где обучение ведёться на арабском языке и фарси основательно устарели, во вторых царское правительство прилагало немало усилия для того чтобы затормозитьпроцесс просвящения в туркистанском крае и на первом месте стояла политика руссификации населения.
Узбекские интеллегенты на каждом шагу ощущали этот духовный прессинг направленный в конечном итоге на ликвидацию нации. Кроме того царские власти фактически грабили Туркистан вывозили его богатства и жестоко подавляли национально-освободительное движение, это видели не только простые труженики но и состоятельные люди но и представители интеллигенции, тут моглибы помочь коренные реформы в сфере просвящения и образования поэтому Мунаввар кори хотел противопоставить новые школы создаваемым царским правительством русско-туземным школам, таким образом Мунаввар кори в 1901-1904 годах вместе со своим крымским другом Расм Кишодом открывает в Ташкенте школу «Усули Савти» и работатет в этой школе имамом в 1906 году он открыл новометодную школу в своём дворе, через некоторое время он построил для школы дополнительное здание из двух помещений, через некоторое время слава об этой школе разнеслась вокруг, и число учеников увеличелось поэтому он во дворе своего соседа Бувахон тура Пошахон угли филиал из двух помещений. Дети окончившие первый и второй классы, продолжали обучение во дворе у Мунаввар кори. В 1913 — 1914 годах здесь начали создаваться и старшие классы — 5е и 6е. С 4го класса вводились и преподования русского языка он понимал, что без реформы школы трудно изменить сознание людей в своей статье «Бизни жахолат — Жахл мураккаб» он отмечал, что в туркистане имеються школы и медрессе но отсутствует система и методика обучения, воспитанию и образованию молодёжи не уделяетьтся серьёзное внимание и не кто не думает о будущем нации. Мунаввар кори подчеркнул что родители несут большую ответственность за будущее детей «родители не думают об образовании детей и озабоченны повседневными проблемами».
Источник